-
definiuje pojecia tj.strach, lek, sytuacja
trudna, agresja,
-
dostrzega spoleczny aspekt problemu agresji,
-
zna i stosuje techniki relaksacyjne,
-
uczy sie panowac nad emocjami,
-
poznaje sposoby pokojowego rozwiazywania konfliktów,
-
dostrzega terapeutyczne wartosci literatury.
Pomoce:
-
karteczki z rysunkami odzwierciedlajacymi pozytywne i negatywne
uczucia (buzia smutna, usmiechnieta, przerazona, itd.),
-
klebek nici,
-
odtwarzacz CD, plyty kompaktowe z muzyka do filmu Harry
Potter
i z muzyka A.
Vivaldiego Cztery pory roku. Wiosna.
1.
Zabawa integracyjna
Prosze, abyscie staneli w kregu. W prawej rece trzymam klebek welny, nawijam nitke na palec wskazujacy lewej reki i rzucam prawa reka do wybranego dziecka wymieniajac jakas pozytywna ceche, np.:
Rzucam do
Kasi, bo sie ladnie usmiecha.
Kasia nawija nitke na swój palec wskazujacy lewej reki i rzuca klebek do Kuby mówiac:
Rzucam
do Kuby, który ladnie tanczy itd.
Po rzuceniu klebka do wszystkich dzieci powstaje siec.
Po zakonczeniu dzieci odrzucaja klebek do kolezanek i kolegów, od których wczesniej go otrzymaly, powtarzajac ich relacje slowna, tj.:
Rzucam do Basi, która powiedziala, ze ladnie tancze.
Rozmowa kierowana (propozycje pytan)
·
Czy latwo ci bylo znalezc ceche pozytywna wybranej osoby?
·
Jak czules sie, gdy ktos mówil ci mile rzeczy?
·
Jak czules sie mówiac innym cos milego?
·
Czy czesto slyszysz od innych mile rzeczy na swój temat?
·
Od kogo zalezy sposób odnoszenia sie do innych?
Wnioski koncowe formulowane
przez uczniów przy pomocy nauczyciela prowadzacego.
2. Bajka terapeutyczna
Odczytanie krótkiej bajki pt. Opowiesc
o Timie, który wszystkich wprawial w przerazenie.
Rozmowa kierowana (propozycje pytan):
·
Jak wygladal Tim, czy jego wyglad swiadczyl o jego charakterze?
·
Jak zachowywal sie Tim, gdy pojawial sie na podwórku?
·
Jak zachowywaly sie inne misie, kiedy na podwórku nie bylo Tima,
a jak kiedy sie tam pojawial?
·
Jak zareagowal Wilek na pogrózki Tima?
·
Czy Wilek bal sie Tima?
·
Czym zaskoczyl Wilek Tima?
·
Kiedy zwierzatka postanowily pomóc malemu misiowi?
·
W jaki sposób misie zalagodzily konflikt z Timem, który
wszystkich wprawial w przerazenie?
·
Jakie sa twoje pomysly na pokojowe rozwiazywanie konfliktów?
Wnioski koncowe - formulowane przez
uczniów przy pomocy prowadzacego.
2.
Zabawa integracyjna: Podróz do Krainy Radosci:
A teraz zabiore was w podróz do nieznanego kraju. Jedziemy pieknym kolorowym pociagiem (uczniowie tworza pociag, nasladuja jego odglosy). Uwaga, pociag zwalnia. Zatrzymalismy sie na stacji RADOSC. Wysiadamy i oto znajdujemy sie w Krainie Radosci (podklad muzyczny). Jej mieszkancy sa zawsze usmiechnieci, radosni, serdeczni wobec siebie, potrafia cieszyc sie zyciem. Z usmiechem na ustach pozdrawiaja sie i zawsze sa gotowi sobie pomagac (uczniowie zachowuja sie jak mieszkancy Krainy Radosci). Niestety pociag musi jechac dalej. Ruszamy! (pociag tworzy sie na nowo). Robi sie coraz ciemniej, nad nami czarne chmury zbliza sie burza. Jestesmy w Krainie Agresji (odpowiedni podklad muzyczny). Mieszkajacy tutaj ludzie sa ciagle zdenerwowani, obrazaja sie na siebie, chodza z zacisnietymi ustami i piesciami. Krzycza na siebie (uczniowie nasladuja mieszkanców tej krainy). Na szczescie pociag musi jechac dalej. Robimy trzy glebokie oddechy i odjezdzam! Przed nami koncowa stacja. Jestesmy w Krainie Spokoju (muzyka). Tutaj wszyscy usmiechaja sie do siebie, sa zyczliwi. Trzymaja sie za rece i przyjaznie pozdrawiaja (dzieci znów udaja mieszkanców Krainy Spokoju).
Rozmowa
kierowana (propozycje pytan):
·
Jak czuliscie sie w Krainie Radosci?
·
Jak czuliscie sie w Krainie Agresji?
·
Jak czuliscie sie w Krainie Spokoju?
·
W której krainie czuliscie sie bezpiecznie?
·
W której krainie czuliscie sie zle?
·
W której krainie chcieliscie pozostac, a z której jak
najszybciej uciec?
3.
Zabawa integracyjna: Wybieram usmiech
Rozdam wam teraz
karteczki. Klase podziele na dwie czesci. Prosze, aby na prawa
strone przeszly dzieci, które otrzymaly karteczki wyrazajace
dobre uczucia, a na lewa dzieci z karteczkami wyrazajacymi
negatywne uczucia. Prosze teraz, abyscie spróbowali zaprezentowac
mine ze swojego rysunku.
Omówienie
-
Czy latwo bylo ocenic, jakie uczucia wyraza osoba przedstawiona
na rysunku?
-
Jakich ludzi wolelibyscie spotykac na co dzien, tych ze strony
prawej czy lewej?
-
Co nalezy robic, aby ludzie czesciej sie do siebie usmiechali?
4.
Rundka koncowa
Kazdy uczen konczy
zdanie: Na dzisiejszych zajeciach dowiedzialem (-am) sie, ze...