SCENARIUSZ
ZAJĘĆ BIBLIOTECZNYCH
dla klasy III szkoły podstawowej
Temat: Poznajemy budowę książki
Czas
trwania lekcji: 45 minut
Cele
ogólne:
Cele operacyjne:
Na poziomie
wiadomości uczeń po lekcji powinien:
·
zapamiętać nazwy i układ elementów tworzących książkę,
·
rozumieć różnicę pomiędzy poszczególnymi elementami budowy
książki oraz ich funkcje.
Na
poziomie umiejętności uczeń po lekcji powinien:
W sytuacjach typowych:
·
wskazać odpowiedni element w książce,
·
wykazać różnice w budowie książek.
W sytuacjach problemowych:
·
uzupełnić wzór budowy książki nazwami odpowiednich elementów
Metody pracy:
Środki dydaktyczne:
Forma
pracy:
Przebieg zajęć:
w zależności od możliwości:
· pokaz i omówienie planszy – budowa książki
· pokaz na foliogramie
· prezentacja multimedialna
· podzielenie zespołu klasowego na cztery trzyosobowe grupy i jednej
dziesięcioosobowej
· rozdanie kopert z zadaniami.
Gr. I – Wybór prawidłowych odpowiedzi (załącznik 2)
Na
kartkach jest 5 różnych informacji, z których tylko 3 dotyczą
danego elementu budowy książki. Należy zaznaczyć prawidłowe
odpowiedzi.
Gr. II – Wypełnianie strony tytułowej (załącznik 3)
Na otrzymanej karcie pracy uczniowie spisują ze strony tytułowej najważniejsze informacje o książce.
Gr. III – Uzupełnianie rysunku z częściami książki (załącznik 4)
Uczniowie odpowiadają na pytanie z jakich podstawowych elementów składa się książka i wpisują odpowiednie literkę w zaznaczone „ okienka ”
Gr. IV – Zawody ludzi zajmujących się książką (załącznik 5)
Zadaniem
uczniów jest podanie nazwy zawodów ludzi związanych z książką.
Gr. V – Gra dydaktyczna (załącznik 6)
Grupa buduje z siebie książkę ustawiając się w taki sposób, by wszystkie elementy znalazły się na właściwym miejscu. Nauczyciel może podsunąć dzieciom pomysł by jedno z dzieci było introligatorem, który ma poskładać książkę w całość. Pozostali uczniowie losują wizytówki z napisami: oprawa, karta tytułowa, trzon książki, itd. Dzieci (zgodnie ze swoimi wizytówkami) ustawiają się tworząc z poszczególnych elementów książkę. Ważne, by dzieci stanęły na właściwych miejscach, tj. opaska z obwolutą obejmuje całą książkę, okładka i wyklejka chronią trzon książki poprzedzony kartą przedtytułową, kartą tytułową i zakończony spisem treści.
Wykorzystana
literatura:
1.
Kropiwnicki J., Czyczkan B.: Zeszyt do przysposobienia
czytelniczego i informacyjnego
w klasach I – VIII. Koncepcja metodyczna: Wydaw.
Nauczycielskie,1994.ISBN 83-85814-05-1
2. Drabek Z., Michońska T., Wiatr J. :Książka – biblioteka – informacja. Konkurs biblioteczny:
„Biblioteka w Szkole” 1998 nr 1 s. 17 – 21.
3. Wójcicka E.: Poznajmy się bliżej – budowa książki.: „Biblioteka w Szkole” 1998 nr 4 s. 8 – 10
4. Internet – prezentacja multimedialna „ Budowa książki ” Ewy Opackiej SP 5, Rybnik
Opracowała:
Grażyna Piorun SP 10 Bielawa
ZAŁĄCZNIK
nr 1
OBWOLUTA
· To papierowa ochrona książki, barwnie ilustrowana i „przyciągająca wzrok" wizytówka książki.
· Pełni funkcję ozdobną, reklamową.
OPASKA
·
Pasek papieru przeważnie kolorowego, który opasuje książkę.
· Pełni funkcję ozdobną, reklamową.
OKŁADKI
·
Zewnętrzne karty książki, broszury, między którymi mieszczą
się stronice. Karty
są połączone grzbietem.
·
Okładki mogą być: miękkie, sztywne, broszurowe, z tektury,
lakierowane, matowe itd.
· Pełnią funkcję ochronną.
WYKLEJKA
•
Podwójna karta mocnego papieru przyklejona do pierwszej i
ostatniej karty książki, łącząca
je z okładką.
• Stanowi także ozdobę książki, gdy jest kolorowa.
KAPITAŁKA
• Specjalna tasiemka lub skórka przyklejona do górnego i dolnego brzegu grzbietu książki przy twardej oprawie.
KARTA
PRZEDTYTUŁOWA
Mogą być na niej tylko:
· ilustracje,
· nazwisko autora,
· tylko tytuł,
· nazwisko autora i tytuł
KARTA
TYTUŁOWA
Podaje podstawowe informacje o książce:
· nazwisko i imię autora,
· tytuł,
· ewentualnie nazwisko i imię współtwórców ( ilustratora, tłumacza),
· miejsce wydania książki,
· wydawca,
· rok wydania
CZĘŚĆ
GŁÓWNA KSIĄŻKI
•
To trzon (inaczej blok) książki, czyli karty z tekstem ciągłym
lub podzielonym na rozdziały,
części, zazwyczaj ponumerowane.
SPIS
TREŚCI
• Występuje przeważnie na końcu książki.
• Zawiera tytuły rozdziałów lub części oraz numery stron.
•
Pomaga w szybkim odszukaniu danego rozdziału.
ZAŁĄCZNIK
nr 2
GRUPA I
Na
kartkach jest 5 różnych informacji, z których tylko 3 dotyczą
danego elementu budowy książki. Należy zaznaczyć prawidłowe
odpowiedzi.
KARTKI
Z PYTANIAMI
OPASKA
1.
Chroni książkę przed zniszczeniem.
2.
Opasuje książkę.
3.
Może być z folii lub tapety.
4.
Pełni funkcję ozdobną, reklamową.
5.
Pasek z kolorowego papieru.
OKŁADKA
1.
Może być sztywna lub broszurowa.
2.
Rozmiar książki zależy od czcionki.
3.
Posiada informacje o autorze i tytule.
4.
Podaje ją bibliotekarz.
5.
Chroni książkę przed zniszczeniem.
OBWOLUTA
1.
Chroni oprawę książki lub jej okładkę.
2.
Wielkość książki to jej format.
3.
Dodatkowo kolorowa oprawa.
4.
Reklamuje książkę, przyciąga wzrok
5.
Występuje na końcu tekstu głównego.
WYKLEJKA
1. Informuje
o autorze i tytule książki.
3.
Karta przyklejona do pierwszej i ostatniej strony książki.
4.
Łączy kartki z okładką.
5.
Pozwala zorientować się w treści książki.
6.
Stanowi ozdobę, gdy jest kolorowa.
KARTA TYTUŁOWA
1.
Jest przyklejona do okładki.
2.
Podaje podstawowe informacje o książce.
3.
Często jest ozdobiona ilustracją.
4.
Zawiera tylko nazwisko autora.
5.
Podaje informacje o współtwórcach książki (ilustrator, przekład).
KARTA PRZEDTYTUŁOWA
1.
Mogą ją tworzyć ilustracje.
2.
Karta tuż za wklejką.
3.
Daje informacje o ilości stron.
4.
Podaje tytuł lub autora.
5.
Może być sztywna lub z tektury.
TRZON – CZĘŚĆ
GŁÓWNA
1.
Chroni książkę przed zanieczyszczeniem.
2.
Zawiera karty z tekstem.
3.
Łączy kartki z okładką.
4.
Strony kartek są najczęściej ponumerowane.
5.
Mogą go tworzyć bajki, baśnie, opowiadanka.
SPIS TREŚCI
1.
Chroni przed zniszczeniem.
2.
Występuje przeważnie na końcu książki.
3.
Stanowi trzon książki.
4.
Informuje o treści książki, o rozdziałach.
5.
Pomaga w szybkim odszukaniu np. baśni, podając numer stron.
ZAŁĄCZNIK
nr 3
GRUPA
II
Na otrzymanej karcie pracy uczniowie spisują ze strony tytułowej najważniejsze
informacje o książce.
![]() |
ZAŁĄCZNIK
nr 4
GRUPA
III (wersja 1)
Proszę uzupełnić rysunek i wpisać najważniejsze części książki
GRUPA
III (wersja 2)
Z jakich podstawowych elementów składa się książka?
( wpisz odpowiednią literę w zaznaczone „ okienka ” )
A – okładka twarda
B – obwoluta
C – karta tytułowa
D – kapitałka
E – trzon książki
F – wyklejka
G – karta przedtytułowa
H - grzbiet
![]() |
ZAŁĄCZNIK
nr 5
Grupa
IV
ZAWODY LUDZI ZWIĄZANYCH Z KSIĄŻKĄ
Podaj nazwy zawodów ludzi zajmujących się książkami (układanie słoneczka) np.: autor, ilustrator, tłumacz, introligator, wydawca itd
ZAŁĄCZNIK
nr 6
GRUPA V
TWORZYMY KSIĄŻKĘ
Nauczyciel może podsunąć dzieciom pomysł np. jedno z dzieci będzie introligatorem, który ma poskładać książkę w całość. Pozostali uczniowie losują plansze (kartki z bloku technicznego z napisami: oprawa, karta tytułowa, trzon książki, spis treści). Dzieci (zgodnie ze swoimi wizytówkami) ustawiają się tworząc z poszczególnych elementów książkę. Ważne, by dzieci stanęły na właściwych miejscach, tj. opaska z obwolutą obejmuje całą książkę, okładka i wyklejka chronią trzon książki poprzedzony kartą przedtytułową, kartą tytułową i zakończony spisem treści.
WIZYTÓWKI
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zadanie
domowe
Proszę rozwiązać i wkleić do zeszytu krzyżówkę.
1. |
|||||||||||||||
2. |
|||||||||||||||
3. |
|||||||||||||||
4. |
|||||||||||||||
5. |
|||||||||||||||
6. |
|||||||||||||||
7. |
|||||||||||||||
8. |
|||||||||||||||
0
9. |
|||||||||||||||
11. |
10. |
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
13. |
HASŁA
1. Papierowa ochrona oprawy książki.
2. Karta informująca o autorze, tytule, adresie wydawniczym książki.
3. Może być broszurowa albo z tektury.
4. Część główna, karty z tekstem.
5. Chroni książkę przed zniszczeniem.
6. Pasek papieru opasujący książkę.
7. Łączy okładkę z kartkami książki.
8. Jedna część kartki to…
9. Rzemieślnik, który oprawia książki.
10. Malutka część całości.
11. Jest przez Ciebie często czytana.
12. Przedtytułowa…
13. Znajduje się na końcu książki, pomaga zorientować się w treści.
EWALUACJA
Dzisiejsza lekcja była:
· nudna
· mało interesująca
· bardzo ciekawa
· zajmująca
· wspaniała
·
………………………
Prawidłowe odpowiedzi (grupa III)
W pierwszej kolumnie (od lewej strony):
B, F, A, H, D.
W drugiej kolumnie (po prawej stronie):
G, C, E.
Rozwiązanie krzyżówki:
1.obwoluta, 2. tytułowa, 3. okładka, 4. trzon, 5. oprawa, 6. opaska, 7. wyklejka,
8. strona, 9. introligator, 10. cząsteczka, 11. książka, 12. karta, 13. spis